PUNCT FINAL ÎN POVESTEA AMENZILOR ÎNCASATE DE DITL GIURGIU:

CLASARE!

Finalul anului 2016 lovea ca un trăsnet administrația publică locală din Giurgiu: Subprefectul Laurențiu Țintea și Directorul Executiv al DITL Giurgiu (la aceea vreme), Marlena Hroniade erau ”săltați” de procurori la primele ore ale dimineții și conduși la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel din București pentru audieri. Instituția Prefectului, Direcția de Impozite și Taxe Locale și Primăria Giurgiu erau și ele ”percheziționate”.

În realitate doar DITL a fost ”gazda” acestor descinderi!

Ziua de 26 octombrie 2016 se încheia – după 10 ore de audieri, cu reținerea pentru 24 ore a suspecților, la aceea vreme, Laurențiu Țintea și Marlena Hroniade, precum și a celor doi reprezentanți ai societăților cu care DITL Giurgiu colabora pentru încasarea amenzilor de circulație, Dan Alexandru Cobeanu și Dan Ciceu (Scala Risk Consulting SRL). Ulterior, după recursul Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 2, toți aceștia au fost menținuți în libertate, chiar de judecătoarea Camelia Bogdan de la Curtea de Apel București!

Cercetările însă au continuat; Laurențiu Țintea și Marlena Hroniade erau acuzați de uzurparea funcției cu consecințe deosebit de grave, precum și de abuz în serviciu.

Asta până în data de 5 martie 2019, când Corina Bican, procuror al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel București, emite Ordonanța de Clasare a acestei cauze. După 2 ani și jumătate, toți cei 4, sunt declarați nevinovați!

Toată această ”poveste” are însă multe aspecte stranii sau neclarificate până în ziua de azi. Să le luăm pe rând;

Cum a început totul?

În cursul anului 2014, din nevoia de a-i ajuta pe cei care doreau să-și plătească amenzile de circulație, cât mai repede și cât mai simplu, DITL Giurgiu încheie o serie de contracte cu firme specializate, are asigurau contravenienților posibilitatea achitării acestor amenzi prin terminale de plată sau prin internet.

Eram totuși în 2014, mileniul 3, iar marea majoritate a oamenilor în România erau obligați să meargă la ghișee sau chiar la ghișeele primăriilor de domiciliu să-și plătească aceste amenzi! Demersul era considerat la vremea aceea unul cât se poate de firesc... asta pentru că atunci, ca de altfel și azi, societatea era plină de tehnologie – calculatoare, tablete, smartphone-uri, terminale de plată la tot pasul, etc. Era normal ca și administrația publică să-și mute încet-încet serviciile în zona on-line!

Toate bune și frumoase, contravenienții plăteau rapid amenzile, iar încasările din amenzi creșteau! Ca o paranteză fie spus, diverse medii publice estimau că la nivelul anului 2010 valoarea neîncasată a amenzilor la nivelul întregii țări se ridica la circa 10 miliarde de euro! Sumă pentru recuperarea căreia administrația publică din România își arăta pe zi ce trece neputința!

Cine pe cine a deranjat?

În 13.07.2016 lucrători de poliție judiciară din cadrul IGPR – DICE s-au sesizat din oficiu cu privire la exercitarea frauduloasă a atribuțiilor de serviciu...” (foto1).

Ulterior prin ordonanța 8069/P/2016, Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 2 din București dispune începerea urmăririi penale ”in rem”. Sunt luate la verificat, tranzacțiile acestor firme, sunt verificate toate conturile DITL Giurgiu, sunt răscolite arhive și ridicate documente, sunt ascultate telefoane... totul legal, în baza unor mandate de urmărire dispuse de judecătorul de drepturi și obligații.

Dosarul ajunge la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel din București, unde este instrumentat de procurorul Manolache Maria Daniela, trimisă în judecată ulterior de DNA pentru presupuse activități infracționale de pe vremea când ocupa funcția de jurist în cadrul Primăriei Bradu din Județul Argeș (mai multe detalii aici). Pasionații de biografii profesionale pot găsi mai multe detalii ”savuroase” la o simplă căutare pe Google după numele procurorului.

Revenind la dosarul nostru, acesta zace o perioadă la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel, iar începând cu 28.02.2018 odată cu emiterea ordonanței 936/P/2016 dosarul ia drumul către Direcția Națională Anticorupție pentru continuarea cercetărilor sub aspectul faptelor de corupție!

Numai că surpriză, 3 luni mai târziu DNA clasează cauză sub aspectul săvârșirii infracțiunii de uzurpare a funcției pentru toți cei 4 inculpați! Dosarul este retrimis Parchetului de pe lângă Curtea de Apel București cu recomandarea de continuare a cercetărilor – de această dată doar sub aspectul infracțiunii de abuz în serviciu.

Este exact momentul când DNA ”le dă peste ochi” procurorilor de la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel București, arătându-le că nici vorbă de uzurpare a funcției publice și că foștii directori executivi ai DITL – Laurențiu Țintea și Marlena Hroniade, în calitate de reprezentanți legali ai DITL Giurgiu, puteau încheia acele protocoale. Lucru care se putea vedea foarte clar și din dosar, unde existau fișele de post ale celor doi directori! (Foto2)

Cireașa de pe tort în Ordonanța de Clasare a DNA!

Este poate pentru prima dată în activitatea DNA când această instituție îi laudă pe cei pe care îi anchetează!

Procurorii fac un veritabil ”laudatio” în ordonanța de clasare, pentru încercările și reușitele celor implicați care au contribuit la creșterea încasărilor la bugetele de stat! (Foto3)

Dosarul revine la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel București.

În 09.05.2018, dosarul se întoarce de unde a plecat, iar 9 luni mai târziu, noul procuror care a preluat dosarul, Corina Bican, clasează dosarul și sub aspectul infracțiunii de abuz în serviciu.

În tot acest timp, Direcția de Impozite și Taxe Locale din Giurgiu a mai făcut și obiectul controalelor ANAF Antifraudă, ANAP și al Curții de Conturi! Toate acestea demarând controalele ca urmare sesizărilor IGPR prin Direcția de Investigare a Criminalității Economice (DICE).

După verificările efectuate de ANAF Antifraudă la toate cele 6 firme cu care DITL aveau încheiate contracte, conchide (atenție!) că nu au fost constatate fapte care să încalce legislația în vigoare, lucru menționat în procesele verbale de control!

Au urmat verificările ANAP – Agenția Națională pentru Achiziții Publice, dar și de această dată Direcția de Impozite și Taxe Locale iese basma curată: nu s-a constatat încălcarea legislației cu privire la încredințarea contractelor de prestări servicii!

Doar Curtea de Conturi a constatat în urma unui control la sesizarea IGPR-DICE, (la începutul anului 2017, deci în plin scandal!) <<încasarea de venituri necuvenite în valoare de 7.514.541,85 lei>> (??), ocazie cu care constată și ce s-a făcut cu banii virați integral la bugetul local: cea mai mare parte au fost destinați lucrărilor de reparații și investiții pentru școlile și liceele din Municipiul Giurgiu.

Actul administrativ emis de Curtea de Conturi a fost însă atacat în instanță de DITL Giurgiu, iar până la ora redactării acestui material nu există o soluție finală a acestui proces.

Așadar, punct final: CLASARE!

Tensiune, regrete, preocupare, stres, timp și resurse pierdute și... poate cel mai important... preocuparea celor dragi pentru cei care trec prin astfel de momente!

Poate vă este greu să credeți. Sau poate nu! Dar sunt și funcționari publici în România anilor 2014 – 2019 care vor să schimbe, să simplifice, să ușureze, să inoveze. Prețul pe care aceștia îl plătesc însă... l-ați citit cu toții mai sus!

 

www.ditlgiurgiu.ro